Saturday, June 25, 2016

Lutut cedera...X-Ray...MRI..ACL? MCL?


Pagi2..4 Jun 2016, seingat aku pkul 5 am.. Nurse kejutkan mintak sign dari aku. Rupenya kne sign form utk jalani MRI. MRI scan ni utk diagnose ada x kecederaan yang berlaku di ligamen. Ye la, X-ray je x nmpk. Aku pun dimasukkan ke dalam mesin MRI ni. Sambil2 dengar lagu Akim & the Majestret. Time dlm mesin ni mmg kuat gak bunyinya..kelentang-kelentung..nasib baik aku x mabuk or nk termuntah..
Mesin MRI, gmbr dr Wikipedia
Selesai hampir 20 minit dlm mesin ni, di pendekkan cerita... ni la resultnya..

Result dr MRI

Kesimpulannya, mengikut kata Dr, aku mengalami retak dilutut, koyak di ACL (anterior cruciate ligament) & MCL (medial meniscus ligament). Selalunya, ahli2 sukan biasa dapat kecederaan macam ni. Banyak jugak yang koyak. Hmmm..patut la lutut aku x boleh nak bengkok lepas jatuh tu. Dugaan Allah..
Lepas buat MRI & X-ray kali kedua, aku dibawa ke unit fisioterapi. Rawatan ais dilutut:

Sejukkk
Ahli fisioterapi pon x leh nak buat pape sbb Dr. Bernard x bagi bukak balutan ni. So, depa ajar aku jalan guna tongkat @ crutches.
Esoknya, aku dah boleh discharge. Dpt MC 3 minggu 24 June follow up dengan Dr. Bernard. Bersambung...

No comments:

Post a Comment